onsdag 4 februari 2009

Return of the Blog - in amazing 3D!!!

Efter ett långt uppehåll återvänder jag nu med nya krafter. Ska bättra mig och faktiskt skriva här ibland, så fortsätt gärna titta in.

Tack vare Real D Cinema, den nya 3D-tekniken som endast kräver en projektor, har 3D-bio äntligen kommit till Sverige. På fredag är det premiär på ett fåtal dukar runt om i landet. De lyckliga städerna som kommer att visa 3D-filmer är Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Uppsala. Första filmen blir Disney's Bolt.

Jag har höga förväntningar på tekniken, har länge längtat efter den svenska premiären. Tror att detta kommer att bli stort och leva kvar länge, om det bara satsas på rätt sätt och framför allt görs bra filmer. James Camerons Avatar som ska komma någon gång senare i år kan nog bli avgörande. Blir den en succé, kan det förhoppningsvis leda till att formatet blir accepterat. Det kan vara helt uppåt väggarna, men jag tror att detta har potential bli det största klivet för filmens utveckling sedan färgfilmen.

Jag som hoppas så starkt på detta har dock inte provat på formatet ännu. Jag hoppas att det kommer infria mina höga förväntningar. Jag hoppas verkligen att 3D-effekterna kommer att användas för att ge djup i bilden för ökad närvarokänsla snarare än bara massa hoppa-ut-mot-publiken-effekter. Jag tror att det krävs någon som Cameron för att formatet ska börja tas på allvar.

Till en början ser det dock ut som att animerade filmer dominerar 3D-utbudet. Förståeligt, då de är lättare att producera i 3D än spelfilmer. Men spelfilmerna är ju såklart det som lockar mig mest.

Kan detta vara något som får folk att börja gå på bio igen?

Återkommer inom kort med en genomgående recension av både formatet och filmen Bolt. Min blogg kommer nog inriktas ganska mycket på 3D-filmer ett tag framöver. Så länge jag inte blir besviken på tekniken direkt vill säga.

Inga kommentarer: