måndag 23 februari 2009

3D-bio inte längre B?

Förra fredagen invigdes den nya 3D-tekniken Real D Cinema på allvar i Sverige. Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå och Uppsala har förärats med 3D-salonger. Första filmen ut var Bolt, Disneys nya animerade familjefilm. Självklart var jag på plats på premiärdagen för att ta reda på om detta bara kommer bli ännu en misslyckad gimmickfluga, eller om detta är framtiden.

Även om man gärna tror det så är 3D-film långt ifrån ett nytt påfund. Faktum är att man försökt fånga de tre dimensionerna på film ända sedan filmens begynnelse. Redan i slutet på 1890-talet tog filmpionjären William Friese-Greene patent på en metod för att göra och visa 3D-film. Metoden byggde på stereofotografins principer, men slog aldrig igenom. 1922 hade den första 3D-filmen premiär, och sedan dess har det gjort många försök, men aldrig något som slagit igenom på allvar. Är det då dags nu?

Borta är de röd-gröna glasögonen. De nya har ofärgade ”glas” och fungerar bättre, då man kan luta på huvudet och ändå behålla 3D-effekten. Tack vare att projektorn visar 144 bilder per sekund, varannan för vardera öga, blir bilden stabil. De nya brillorna är rätt bekväma, även om man ser ut som en über-nörd ut i de stora platta bågarna. Storleken är dock en nödvändighet för att publiken ska kunna ha eventuella vanliga glasögon under.

3D-effekterna fungerar bra, de ger ett djup i bilden som förstärker närvarokänslan snarare än hoppa-ut-mot-publiken-effekter som gimmick. Man blir inte trött i ögonen på något sätt, känslan av djup blir en extra krydda till filmen. Det är inte riktigt lika revolutionerande som färgfilmen när den kom, men har potential att bli det största sedan dess. Även om det aldrig kommer att bli en teknik som används till alla filmer, så tror jag att det denna gång kommer att slå igenom. Att tekniken nu kommit till lilla Sverige på allvar tar jag som ett tecken i rätt riktning.

Jag kan helt klart rekommendera er att prova på Real D. Det enda negativa jag kan säga är att några få gånger var det svårt att fokusera på vissa delar av bilden, vilket ledde till lätt dubbelseende. Filmen var inte heller textad, vilket kan vara ett problem för vissa. Bolt visas dock med både svenskt och engelskt tal.

De flesta kommande 3D-filmerna är datoranimerade, och det är förståeligt, då den extra dimensionen passar väldigt bra applicerat på 3D-animationer. Det är också relativt enkelt att rendera en animerad film i 3D, jämfört med att filma en vanlig film med dubbla kameror. Själv ser jag dock mycket fram emot att se spelfilm i Real D. James Camerons kommande SciFi-drama Avatar lockar speciellt, den kommer sätta standarden och göra tekniken erkänd. Jag ser också stor potential för andra medier längre fram. Tänk er till exempel att spela Half-Life 3 i 3D.

Recension av Bolt kommer inom kort. Jag har dessutom bestämt mig för att se alla 3D-filmer som har svensk premiär, så för att veta vilka 3D-rullar som är värda att se, är det bara att kika in på min blogg.

Aftonbladet tycker

1 kommentar:

TexasSwede sa...

Jag har uppskattat de 3D-filmer jag sett. Bolt, Beowulf (som dock körde lite väl mycket publikfriande "spjut ut i publiken", etc) och några till som visats här i USA. Jag tror att 3D-filmerna nu har kommit för att stanna på allvar.