torsdag 6 november 2008

Obama for president!


Så har då jänkarna valt rätt för en gångs skull. Med Obama som nästa president känns det faktiskt som det finns hopp om världen. Men inte nog med att han verkar vettig, han blir också landets första svarta president, vilket förstås är kul.(även om han inte är jättesvart) Många gånger har jag sett amerikanska filmer på senare år där presidenten spelats av en afroamerikan. Ibland har jag tyckt att det varit dubbelmoraliskt, eftersom landet aldrig haft en svart ledare. Men nu har tanken slagit mig att det faktiskt kan vara tack vare alla dessa filmer som USAs väljare inte längre tycker det känns främmande med en svart president. Det kan mycket väl vara medveten propaganda från filmmakarna. Jag inbillar mig att många av de framstående filmmakarna är vettiga demokrater, men jag kan ha fel.

Så nu är det kanske dags att det görs fler filmer med kvinnliga presidenter? När jag tänker efter kommer jag inte på en enda, och en kvinnlig president tror jag faktiskt inte heller landet är redo för.

Vi har många gånger sett författares och filmskapares framtidsvisioner bli verklighet. Dikt kan mycket väl utvecklas till verklighet. Vägarna till en bättre värld är många. Det är något att tänka på för alla filmskapare där ute.

Inga kommentarer: